DOLAR
32.88
%0 expand_less
EURO
35.18
%0 expand_less
ALTIN
2450.30
%0 expand_less
BIST
10647.91
%0 expand_less
BTC ($)
61044.57
%1.53 expand_less
DOLAR
32.88
%0 expand_less
EURO
35.18
%0 expand_less
ALTIN
2450.30
%0 expand_less
BIST
10647.91
%0 expand_less
BTC ($)
61044.57
%1.53 expand_less
200 milyar dolarlık pasta için hedef belli: Türk oyunları dünyanın her yerinde!
2023'ü 2 milyar doların üzerinde ihracatla kapatan Türk oyun sektörü, başarıdan başarıya koşuyor. Özellikle mobil oyunlarda gençlerin imza attığı çarpıcı tablo, 200 milyar dolarlık pastada '10 milyar dolar' hedefiyle taçlandı.
2010'lu yılların başında Türkiye'deki oyun stüdyosu sayısının iki elin parmaklarını geçmediğini ifade eden Erkin, Türk oyun stüdyolarının yaptığı ufak ihracatlarla birlikte devletin de destekler vermeye başladığını belirtti.
Erkin, "Desteklerle ekosistemimiz epey gelişmeye başladı. 2014 yılında Dijital Oyun Geliştiricileri Derneğini kurduk. 1 sene sonra da 'Türkiye' ismini kullanma hakkı aldık ve Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneğine terfi ettik. Hem ihracatlarla hem de yurt içi ve yurt dışı yaptığımız organizasyonlarla bu sektörde ülkemizi temsil etme hakkı bulduk" diye konuştu.
Türk oyun sektörünün 2015 yılında 400 milyon dolarlık ihracatı olduğunu dile getiren Erkin, şöyle devam etti: "İhracatı 2020'de de 2,5 milyar dolara ulaşan bir sektörümüz var. 2010'lu yılların başlarında stüdyo sayısı çok az iken yetişmiş insan kaynağına erişmek de aynı ölçüde çok zordu."
"2019 yılından sonra sektörde mobil tarafta çok büyük atılımlar oldu. İhracat rakamlarının pozitife dönmesi, ailelerin ve bu sayede gençlerin de sıcak bakmasıyla güzel bir insan kaynağı havuzumuz oluştu. Hâlâ çok yeterli değil, daha fazla olması lazım."
"Türk oyunları en fazla ABD'de tercih ediliyor diyebilirim ama dünyanın hemen hemen her ülkesinde var" diyen Erkin, şunları söyledi:
"Tüm ülkelere az ya da çok oyun satıyoruz. En büyük pazar ABD. Yaptığımız testlerde de oyunun ABD'de ilk başta başarılı olmasını istiyoruz ki bütün ülkelere yayılsın çünkü dünyaya Amerika'dan yayılıyor diyebiliriz."
"Dünyadaki oyun sektörünü 200 milyar dolar, bizi de 2,5 milyar dolar olarak düşünürsek aslında küçük bir pay alıyoruz. Henüz emekleme dönemindeyiz."
"2010'lu yılların başından beri Türk oyun firmaları çok büyük yatırımlar yaptı. Biz biraz daha mobil oyunlarda başarılı bir ülkeyiz. Mobil teknolojiler de yeni gelişiyor. Her ne kadar bilgisayar oyunlarında trene biraz daha geç biniyor olsak da mobil oyunlarda trene dünyayla hemen hemen eş zamanlı binme fırsatı yakaladık. Bu da bizim o alanda çok iyi refleksler geliştirip yükselme şansımızı artırdı."
"Mobil oyun geliştirme süreci Türkiye'deki yazılım geliştiricilerle uygun bir yapıda. Mobil oyunları 2-3 hafta gibi çok kısa zamanda geliştiriyoruz. Teste alıyoruz, pozitif ya da negatif sonuçları da kısa zamanda alıyoruz ve o oyun üzerinde ilerliyoruz ya da ilerlemiyoruz."
"Konsol ya da PC oyunu yaparken süreçler biraz daha uzun, 3-4 yıla kadar uzayabiliyor. Kısa zamanda geliştirdiği ürünün sonucunu alma işi çok benimsendi Türkiye'de. Bu vesileyle çok fazla oyun stüdyoları çıktı."
"Hatta evinde belki üniversitede okuyan genç kardeşlerimiz bu kısa zamanda denemeler yapıp ve başarılı olup dünyaya ürünler ihraç edebildiler. Bunun etkisiyle de ihracatımızın arttığını ve genel olarak sektörümüzün de geliştiğini söyleyebiliriz."
"Türkiye'den stüdyoları yurt dışına götürdük. Sadece son kullanıcılara ve medyaya oyunlarını göstermediler, aynı zamanda yatırımcılara da oyunlarını gösterme fırsatı buldular. Yatırımcılar da çektik. Almanya, ABD'ye heyetler düzenliyoruz."
"İhracat rakamları yüksek olmayan firmalarımızı da o pazarlara götürerek gerek yatırımcı bulması gerek yayıncı bulması konusunda arkadaşlarımıza destek olmuş oluyoruz. Bu sayede ihracata katkı veren stüdyolarımız var."
Türk oyun sektörünün gelişimi için gelecekte de devlet desteğinin çok önemli olduğunu dile getiren Erkin, "Oyun ekosistemi devlet desteklerimizle bugüne geldi. Bugün 2 milyar doları aşan ihracatımız varsa bu tamamen devlet destekleri sayesinde oldu" dedi.
Erkin, sektörün yıllar içinde gösterdiği büyümeye işaret ederek, "Genel olarak seneler içinde yüzde 25, yüzde 50, hatta 2 sene içinde yüzde 100 büyüdüğümüz seneler var. Geçmiş geleceğin aynasıdır. Bizim ihracat rakamlarını artıracağımıza ve sürekli ivmemizin yukarı çıkacağına inancımız tam. Devletimiz de bizi desteklemeye devam ettikçe 10 milyar dolarlara da geleceğimizi düşünüyoruz" ifadesini kullandı.
Kristal Piksel Video Oyun Ödülleri'nin yıllar içinde Türk oyunlarının Oscar'ı olmasının kendilerini gururlandırdığını belirten Erkin, pek çok kategoride ödüller verdiklerini söyledi.
Erkin, ebeveynlere çocukların oyun oynama alışkanlıklarıyla ilgili tavsiyelerde bulunarak, çocukların göz sağlıkları için kaç saat oynadıklarının takip edilmesi ve şiddet içeren oyunlardan ziyade bilmece gibi zeka geliştiren oyunların tercih edilmesi gerektiğini vurguladı.
Programlamaya yönelmek isteyen gençlerin bu sürece lise veya üniversite döneminde satranç gibi oyunlar tasarlayarak başlayabileceklerini dile getiren Erkin, şunları kaydetti:
"Üniversitede de özellikle projelerini yaparken belki oyun üstüne projeler yapabilir. Bizde staj yapan ve daha sonra kalan arkadaşlar var. Çok genç bir yaş ortalamamız var. Bunları yaptıktan sonra ben arkadaşların başarıya ulaşacağına inanıyorum."
"Gençler, illa bir firmaya girip kendisi çalışmak zorunda da değil. Kendileri evden bir şeyler geliştirip satabilir ya da oyuncularla buluşturabilir."
Türk oyun geliştiricileri özellikle 2021 yılında önemli başarılara imza atarak adından söz ettirdi. O yıl ABD'de mobil cihazlara en çok indirilen ilk 10 oyundan 6'sında Türk imzası bulunuyordu.
Hazırladığı oyunlarla ihracata katkı sunan başarılı Türk şirketleri ve yayınlandıkları tarihlerde adeta kapış kapış satılan uygulamalardan bazıları şöyle:
ODTÜ Teknokent'te faaliyet gösteren MagicLab firması tarafından yazılan oyun, 2021'de ABD pazarının en çok indirilen eğlence uygulamaları arasında ilk sıraya oturdu. Şirkete bağlı Good Job Games grubu tarafından yayınlanmış 'Run Race 3D', 'Fun Race 3D', 'Epic Race 3D' ve 'Paint Pop 3D' isimli oyunlar dünya genelinde büyük ses getirmiş, oyunları indiren kişi sayısı 450 milyonu geçmişti.
ODTÜ Teknokent'te konuşlu Panteon şirketine ait FollowCircles grubunca tasarlanan oyun, 50'den fazla ülkede en çok indirilenler sıralamasında en üst noktalara yerleşmeyi başardı. Trading Master 3D, ABD'de en çok indirilen 2. oyun olmayı başardı. Şirketin GooglePlay ve AppStore mağazalarında 46 adet oyunu bulunuyor.
Clown Games markasıyla faaliyet gösteren Alictus şirketi, oyunlarını ODTÜ Teknokent'te geliştiriyor. Şirket 2016 yılından buyana milyonlarca kişinin oynadığı 20'den fazla oyun geliştirdi. Clown Games'in son ürünü Affairs 3D Silly Secrets, ABD'de en çok indirilen oyunlar sıralamasında 3. durumda.
2019 yılında İstanbul'da kurulmuş Rollic Games firmasının son geliştirdiği Arrow Fest oyunu yayınlandığı dönem ABD listelerine 6. sıradan giriş yaptı. Çevrimiçi uygulama mağazalarında şirketin 25 adet oyunu bulunuyor.
Ankara merkezli Good Job Games tarafından yazılan Paper Fold oyunu hazırlandığı dönemde ABD'de en çok indirilen oyunlar sıralamasında 8. sırada bulunuyordu. GooglePlay ve AppStore uygulama mağazalarında Good Job Games grubunun 30 adet oyunu bulunuyor.
İstanbul merkezli Rollic Games şirketinin Queen Bee! adlı macera oyunu ABD listelerinde 10. sıraya yerleşti. Rollic Games'in uygulama mağazalarında 25 tane oyunu bulunuyor.
Gerek mobil uygulama marketlerinde gerekse de çevrimiçi mağazalarda Türk gençlerinin hep cep telefonları hem de bilgisayar ortamı için hazırladığı yüzlerce oyun bulunuyor.
Yorumlar (0)
Yorum Yaz